vrouwelijke componisten Women Composers wereldpremière | news vrouwelijke componisten | women composers

Tansy Davies - wereldpremière

De Britse componist Tansy Davies schreef in opdracht van Asko|Schönberg Canopies of Liquid Light, waarin ze verbanden tussen het ondermaanse en de onzichtbare krachten van de kosmos een muzikale vorm geeft. Onderlinge verbondenheid van mensen met hun omgeving is een van de thema’s in het werk van Davies.
donderdag 18 april 2024 - 20.15 | Muziekgebouw aan het IJ
met inleiding vooraf om 19.15 uur

Karmit Fadael - wereldpremière

Karmit Fadael omschrijft zichzelf als ‘emotioneel, koppig, rationeel maar ook kalm’, en zegt erbij dat je die eigenschappen terug kunt horen in haar muziek. In haar orkestwerken valt ook telkens een etherische klankschoonheid op. Zij maakte afgelopen jaren indruk met haar voldragen, oorspronkelijke muziek. Nu heeft ze een nieuw vioolconcert geschreven voor de avontuurlijke violist Pieter van Loenen én het Noord Nederlands Orkest. De titel: Mimesis.
donderdag 11 april 2024 - 20.15 | Muziekgebouw aan het IJ (ook live te horen via NPO Klassiek)
met inleiding vooraf om 19.15 uur

Mathilde Wantenaar - première

In opdracht van AVRO/TROS schreef Mathilde Wantenaar een Ballade voor het Radio Filharmonisch. ‘Als je reist gaat er een nieuwe wereld voor je open; zo is het ook als je de concertzaal binnenstapt’, aldus Malthilde Wantenaar. Dit concert wordt ook live uitgezonden op NPO Klassiek.
8 maart 2024 TivoliVredenburg - Utrecht | 20.15

Calliope Tsoupaki - première

Calliope Tsoupaki, één van de meest succesvolle componisten van onze tijd en tot 2021 Componist des Vaderlands, schrijft in opdracht van Phion een geheel nieuw orkestwerk, Falling genaamd.
Falling is geschreven voor een symfonieorkest met een traditionele bezetting. De klank van het orkest is door de eeuwen heen steeds veranderd. Het orkest in de tijd van Mozart is een ander orkest dan in de laatromantiek. Veel componisten in de twintigste eeuw hebben het orkest radicaal anders laten klinken. Calliope Tsoupaki vraagt zich af hoe het orkest nú zou moeten klinken. Door haar eigen idioom te combineren met de klank van het traditionele repertoire creëert Tsoupaki een nieuwe en tegelijkertijd herkenbare orkestklank.
Tournee van Phion (orkest va Gelderland en Overijssel) van 8 t/m 17 maart 2024

Rozalie Hirs - wereldpremière

Op 16 december brengt de NTR Zaterdagmatinee een hommage aan de 100 jaar geleden geboren György Ligeti. Het nieuwe orkestwerk bron (2023) van Rozalie Hirs klinkt naast Ligeti's veelgeprezen Vioolconcert en het historische Atmosphères. De klankwereld van bron is dromerig en weelderig en ze zet het orkest in als één klanklichaam; "the orchestra is 'breathing' as one large organism" schrijft Hirs in haar partituur. Het Radio Filharmonisch orkest wordt geleid door dirigente Elena Schwarz die alom wordt bewonderd om haar pleidooi voor nieuwe muziek.
zaterdag 16 december 2023 - 14.30 | Concertgebouw Amsterdam

Kika Sprangers – November Music

Saxofonist en componiste Kika Sprangers krijgt lof voor "haar filmische totaalgeluid op een weids klankcanvas." Zij schrijft graag "caleidoscopische, technicolor-composities" waar ze zich voor haar jazz ook laat inspireren door Ravel en Pärt. Tijdens het festival November Music gaat een gloednieuw stuk in première. Zij treedt op met de kernleden van haar eigen kwintet: slagwerker Willem Romers, bassist William Barrett, toetsenist Koen Schalkwijk en zangeres Anna Serierse. Bovendien nodigt zij 8 extra musici uit, waaronder harpist Remy van Kesteren en ook topmusici als hoornist Morris Kliphuis (Kapok), rietblazer Mete Erker (Estafest), trompettist Alistair Payne (AM.OK) en fluitist Ketija Ringa Karahona.
5 november 2023 – Den Bosch: Verkadefabriek, 20:45 uur

Calliope Tsoupaki - wereldpremière

Tijdens de onthulling op vrijdag 6 oktober van Het Grote Venster van Fiona Tan, is ook de wereldpremière van Ver Aeternum (eeuwige lente) van Calliope Tsoupaki. Het Van Hagerbeer/Schnitger-orgel in de Grote Kerk van Alkmaar speelt een hoofdrol in deze compositie, samen met de cello, altviool en fluit.
Het is uitdrukkelijk de bedoeling om Calliope Tsoupaki's Ver Aeternum elk jaar op 8 oktober uit te voeren in de Grote Kerk, tijdens de viering van het Alkmaars Ontzet. Het kunstwerk en de compositie zullen nog eeuwenlang te zien zijn en de wereld herinneren aan het belang van dit historische wapenfeit.
Alkmaar was de eerste Nederlandse stad die zichzelf bevrijdde van het Spaanse bezettingsleger tijdens de Tachtigjarige Oorlog. De uitdrukking "Van Alkmaar de Victorie" werd bekend onder de Nederlandse bevolking om deze historische gebeurtenis te herdenken. Op 6 oktober 2023 zal in de Grote Kerk van Alkmaar het hoogste glas-in-loodraam van Europa te zien zijn, met een hoogte van 23 meter en een breedte van 6 meter. Beeldend kunstenaar en filmmaker Fiona Tan ontwierp het Grote Raam om de 450e verjaardag van het Alkmaars Ontzet te herdenken.
Lees meer hier>>

Calliope Tsoupaki - wereldpremière

Met het Groot Omroepkoor, het Radio Philharmonisch Orkest en vocale solisten luidt chef-dirigent Karina Canellakis het nieuwe seizoen van het AVROTROS Vrijdagconcert in met o.a de wereldpremière van AURORA, een opdrachtcompositie van Calliope Tsoupaki. Er zit geen verhaal in AURORA. Alleen namen, de namen van boten die vluchtelingen redden in de Middellandse Zee en de namen van sterren en sterrenbeelden als allegorie voor de duisternis en de nachtelijke hemel.
"Misschien zouden we de hemel hebben gehaald" is een zin van een overlevende van de dodelijke reis, die ik las in een artikel over het redden van vluchtelingen in de Middellandse Zee.
Toen mij werd gevraagd om na te denken over de thematische associatie van "Wanderlust" met deze compositie, waarmee het vrijdagconcertseizoen 2023-2024 wordt geopend, kon ik alleen maar denken aan het andere gezicht van een reis, ik kon alleen maar denken aan de nacht in de zee, aan het dromen van een nieuw leven, aan het sterven ervoor. "Wanderlust': de drang om weg te gaan, te zwerven, het verlangen om te bewegen, het hier en nu los te laten, te reizen, op zoek te gaan naar een fantasie, een onbekende wereld, op weg te gaan naar een nieuw, ander leven …
", Calliope Tsoupaki
15 September 2023 - Tivoli Vredenburg, Utrecht - 20:15 (ook live te horen op NPO KLASSIEK)

Seung-Won Oh wereldpremière Modular 4 for Fourteen

Het nieuwste werk uit de Modular-serie van Seung-Won Oh gaat in première op 4 juni. Na drie kleine werken voor kamerensemble, is Modular 4 for Fourteen een wat groter ensemblewerk voor blazers, percussie, gitaar en piano. Deze compositie weerspiegelt de sterke identiteit van Orkest De Ereprijs en is gecomponeerd voor drie groepen in het orkest: twee gelijkluidende kwintetten (groep 1 en groep 2) belichamen een persoonlijke en muzikale kijk op de relatie tussen een object en zijn schaduw. Groep 3 blijft standvastig in drone-achtig ostinato dat een verre verbinding vormt met de andere groepen. Tegen het einde van de tijdreis verwisselen groep 1 en groep 2 hun posities, waardoor de vraag rijst wat het uiteindelijke object en de ware schaduw zijn. Zijn ze absoluut of relatief?
4 juni - Museum Arnhem - 14.00 uur

Kate Moore - wereldpremière ISABELLA

De Italiaanse Isabella di Morra (1520 - 1546) is de hoofdrolspeelster in het nieuwste werk van componiste Kate Moore. Slechts dertien gedichten van Di Morra zijn overgeleverd, maar daarin loopt ze vooruit op de romantiek én het feminisme. Kate Moore wekt de tragische Isabella di Morra tot leven in een meeslepend concert voor barokharp, mezzosopraan, countertenor, koor en groot ensemble. Moore schrijft lyrische, melodische muziek die je bijblijft.
1 juni 2023 - 20.15 - Muziekgebouw aan het IJ

Annelies Van Parys - wereldpremière


Annelies Van Parys schreef nieuwe muziek en arrangeerde aria’s uit het klassieke operette-repertoire voor de nieuwe operette Boze Bejaarden. Deze operette verscheen afgelopen najaar als podcast in acht delen en wordt op 26 mei tijdens het O Festival in Rotterdam in première gebracht door het HERMESensemble, Volksopera en Wunderbaum. Het verhaal speelt zich af in een verzorgingstehuis ten tijde van de Covid-pandemie. Een bewoonster heeft een relatie met haar masseur, wat de afgunst van de medebewoners opwekt. Uiteindelijk wordt de masseur de toegang tot het gebouw ontzegt en escaleert de situatie. De operette gaat over ouderen in het algemeen en hoe de samenleving hen ziet en waardeert. Het stuk is geschreven voor piano, altviool, klarinet, percussie, acteurs en zangers. Het concept en de arrangementen zijn bedacht door Stijn Saveniers; het libretto is van de hand van Gaea Schoeters en Annelies Verbeke.
26 mei 2023 - O. Festival Rotterdam

Annelies Van Parys - PREY

Annelies Van Parys heeft de opdracht gekregen om opnieuw een omvangrijk muziekdrama te schrijven. Deze keer het Klarafestival dat om een nieuw werk verzocht.
Op 25 maart 2023 gaat PREY in première, uitgevoerd door het Ictus Ensemble, actrice Katelijne Damen en danseres en choreografe Mooni van Tichel.
Het libretto door ekstschrijvers Kris Verdonck en Kristof van Baarle en is gebaseerd op het werk van de Australische ecofeministe Val Plumwood, In 1985 werd zij aangevallen door een krokodil tijdens een kanotrip. Ze werd driemaal gebeten en onder water gesleurd, maar overleefde de aanval niettemin.
Twee ideeën staan hierbij centraal: ten eerste is de mens, zoals elk ander dier, onderdeel van de voedselketen, ook al zijn we ons daar niet van bewust. Ten tweede is het klassieke verhaal, waarin met name witte mannelijke helden de hoofdrol spelen, als representatie van de werkelijkheid volgens Plumwood niet houdbaar en moeten we op zoek naar een nieuw narratief waarbij de mens de natuur beter leert te begrijpen. Het drama is geschreven in de vorm van het traditionele Japanse Noh-theater waarin een verhaal drie keer herhaald wordt vanuit verschillende perspectieven. In PREY staat in het eerste deel de actrice centraal, in het tweede deel de sopraan en in het derde deel de danseres. Van Parys componeerde voor een bijzondere bezetting van elektrische gitaar, dwarsfluit, percussie en altviool.
Kaai Theater - Brussel - 25 & 26 maart 2023 - 20.00 u
Theater Rotterdam - 31 maart 2023 - 20.00u

Meriç Artaç.

Zaterdag 18 februari speelt het Nederlands Kamerorkest de première van Overture to the Sun van de componiste Meriç Artaç. Zij baseert haar nieuwe orkestwerk op Kazuo Ishiguro's roman Klara and the Sun. Verhalen met complexe karakters inspireren haar, niet alleen voor muziektheater, maar ook voor instrumentaal werk. Als zij zich personages voorstelt, beginnen de ideeën voor muziek te stromen.
Lees meer over Meriç Artaç hier>>
Concertgebouw Amsterdam - 18 februari om 20.15
Concertgebouw Amsterdam - 19 februari om 14.15

Anne Clyne - Weathered

Anna Clyne schreef een gloednieuw klarinetconcert voor Concertgebouw artist-in-residence Martin Fröst. van De veelzijdige Brits-Amerikaanse is de laatste jaren een van de meest uitgevoerde componisten ter wereld. Ze staat bekend om lyrische en melodieuze werken met een grote emotionele zeggingskracht, al kan ze regelmatig ook ook speels en energiek uit de hoek. Weathered is een werk van vijf korte delen, vernoemed naar vijf elementen (metaal, hout, etc..) - zelf zegt Anna: "misschien vind je hete ene deel mooi en het volgende niet en dat is helemaal prima." Met het Concertgebouworkest olv Jaap van Zweden.
5,6 & 8 januari 2023 - Concertgebouw, Amsterdam

Rozalie Hirs - avatar

4 en 5 november 2022 om 20:15 uur spelen philharmonie zuidnederland en Duncan Ward (dirigent) het nieuwe orkestwerk avatar (2022) door Rozalie Hirs, gecomponeerd in opdracht van philharmonie zuidnederland. De compositie is opgedragen aan de nagedachtenis van Louise Farrenc. Ook speelt het orkest werken van Farrenc en Beethoven.
5 november 2022 - Muziekgebouw Eindhoven - 20.15 uur
4 november 2022 - Schouwburg - Tilburg - 20.30 uur

Luister naar de Podcastserie: NOOIT VAN GEHOORD?!