vrouwelijke componisten Women Composers Archives for March 2024 | news vrouwelijke componisten | women composers

Orkest de Erepirjs - Royal Light Festival

De lichten gaan weer aan! Van woensdag 13 t/m zondag 17 maart 2024 licht Apeldoorn 5 dagen lang op tijdens de tweede editie van het Royal Light Festival. Ieder jaar wordt op diverse plekken in Apeldoorn lichtkunst van nationale en internationale kunstenaars geplaatst. De koninklijke en groene stad komt 's avonds tot leven en krijgt kleur tijdens dit vorstelijke licht festival.
Stap de Grote Kerk binnen en betreed een ander universum met 'Alley of Light', een kunstinstallatie van 2000 handgemaakte lampjes. De veranderende intensiteit creëert een dynamische ruimte. Serge Schoemaker combineert zijn architectonische achtergrond met dit hemelse lichtspel. Middenin dit mooie lichtkunstwerk speelt De Ereprijs een mooi programma:
Vanessa Lann - Distant Trinity*; Corrie van Binsbergen - OPEN Soms begin ik bij de lucht*; Seung-Won Oh - Modular 4 for Fourteen*; Calliope Tsoupaki - Thin Air
* nieuwe werken met steun van Fonds Podiumkunsten
zondag 17 maart 20:00 | 21:30 - Grote Kerk Apeldoorn (gratis toegang!)

Mathilde Wantenaar - première

In opdracht van AVRO/TROS schreef Mathilde Wantenaar een Ballade voor het Radio Filharmonisch. ‘Als je reist gaat er een nieuwe wereld voor je open; zo is het ook als je de concertzaal binnenstapt’, aldus Malthilde Wantenaar. Dit concert wordt ook live uitgezonden op NPO Klassiek.
8 maart 2024 TivoliVredenburg - Utrecht | 20.15

NEW CD: Dorothy Howell

Calliope Tsoupaki - concerts New York

In her Memento Nostri, Calliope Tsoupaki intertwines Latin and Byzantine texts. A brand new mass that connects traditions like a universal meta-requirement, Tsoupaki reveals. For Tsoupaki’s requiem, the choir is accompanied by a special ensemble, Consort Company: a quartet of viola da gambas conducted by Mieneke van der Velden joins forces with a recorder quartet led by Daniël Brüggen. In Tsoupaki’s new mass, it all comes together. The warmth of the choir sound, the mercurial sound of a collection of viola da gambas, combined with the clarity of a recorder ensemble.

At the request of Anthony Zielhorst, conductor of chamber choir Ad Parnassum Tilburg, and with support from the Performing Arts Fund, Calliope Tsoupaki has composed the Requiem composition MEMENTO NOSTRI (2020), which was originally intended to be premiered during Requiem in Koningshoeven in November 2020. This performance could not take place due to the pandemic, so the upcoming performances will bring the world premiere. Tsoupaki’s combination of instruments (choir accompanied by recorders and viola da gambas) was frequently used by many composers in the 17th century, because the sounds of both ensembles can melt together beautifully without losing their individuality.

9 & 10 March 2024 -New York, Church of St. Francis Xavier 46 West 16th Street, Manhattan

Annelies Van Parys - muziektheater

De kameropera Notwehr van Annelies Van Parys wordt op 10 maart gespeeld in Schaubühne Lindenfel, Leipzig (Duitse première), en op 19 maart in Concertgebouw, Brugge (Belgische première).
Twee vrouwen delen ongewild een gevangeniscel: een jonge activiste die opgepakt is na een illegale protestactie en een volksvrouw die haar vriend vermoord heeft. Hun gedwongen samenzijn begint op gespannen voet, maar naarmate de nachten verstrijken, delen ze hun angsten en hoop met elkaar. Notwehr brengt oude en nieuwe muziek samen: een cyclus barokmadrigalen van Banchieri fungeert als een soort echo van het verleden en van de buitenwereld, en vlecht zich zo tussen de nieuwe muziek van Annelies Van Parys.
Het virtuoze libretto is van Gaea Schoeters, de poëtische regie in handen van Sjaron Minailo. De opera is opgedragen aan Maria Kaleshnikava & alle dappere vrouwen die gevangen zitten omdat ze opkwamen voor een betere wereld. Met solisten: Els Mondelaers & Johanna Zimmer
Lees meer hier>>

Calliope Tsoupaki - première

Calliope Tsoupaki, één van de meest succesvolle componisten van onze tijd en tot 2021 Componist des Vaderlands, schrijft in opdracht van Phion een geheel nieuw orkestwerk, Falling genaamd.
Falling is geschreven voor een symfonieorkest met een traditionele bezetting. De klank van het orkest is door de eeuwen heen steeds veranderd. Het orkest in de tijd van Mozart is een ander orkest dan in de laatromantiek. Veel componisten in de twintigste eeuw hebben het orkest radicaal anders laten klinken. Calliope Tsoupaki vraagt zich af hoe het orkest nú zou moeten klinken. Door haar eigen idioom te combineren met de klank van het traditionele repertoire creëert Tsoupaki een nieuwe en tegelijkertijd herkenbare orkestklank.
Tournee van Phion (orkest va Gelderland en Overijssel) van 8 t/m 17 maart 2024

Luister naar de Podcastserie: NOOIT VAN GEHOORD?!