vrouwelijke componisten Women Composers news vrouwelijke componisten | women composers

Marion von Tilzer - Theater na de Dam

Een eerbetoon aan Vilma Grunwald gebaseerd op haar laatste brief aan haar echtgenoot geschreven kort voor haar dood in Auschwitz.
Het muziekprogramma bestaat uit composities van Marion von Tilzer, uitgevoerd door een negenkoppig ensemble en versterkt door een special enscenering en lichtdesign om het publiek een bijzonder concertervaring te laten beleven.
Into Eternity – hoewel hartverscheurend, is een verhaal over het menselijk vermogen tot liefde. Een verhaal van moed en vertrouwen, verteld door een vrouw die oog in oog staat met de dood tijdens de Holocaust. In de brief aan haar echtgenoot laat Vilma haar licht schijnen over de kern van het aanvaarden van omstandigheden zonder het geloof in de schoonheid van het leven en de hoop in de goedheid ervan te verliezen, met het volle vertrouwen dat liefde ons door en voorbij het einde draagt.
4 mei 2024 - 21.00 uur | Theater de Veste, Alkmaar
2 mei 2024 - 20.15 uur | De Duif, Amsterdam

Tansy Davies - wereldpremière

De Britse componist Tansy Davies schreef in opdracht van Asko|Schönberg Canopies of Liquid Light, waarin ze verbanden tussen het ondermaanse en de onzichtbare krachten van de kosmos een muzikale vorm geeft. Onderlinge verbondenheid van mensen met hun omgeving is een van de thema’s in het werk van Davies.
donderdag 18 april 2024 - 20.15 | Muziekgebouw aan het IJ
met inleiding vooraf om 19.15 uur

Dag in de Branding - Editie #70

De uitreiking van de Willem Pijper Prijs staat centraal in deze editie van Festival Dag in de Branding van 31 mei t/m 2 juni.
Componisten Cecilia Arditto en Trevor Grahl krijgen de compositieprijs van de Gemeente Den Haag in Amare uitgereikt door wethouder Saskia Bruines. Werk van Arditto en Grahl te horen in het festival, dat zich dit keer uitstrekt over drie dagen en ook plaatsvindt in het Orgelpark te Amsterdam op zondag 2 juni 2024 om 14.15. .

Karmit Fadael - wereldpremière

Karmit Fadael omschrijft zichzelf als ‘emotioneel, koppig, rationeel maar ook kalm’, en zegt erbij dat je die eigenschappen terug kunt horen in haar muziek. In haar orkestwerken valt ook telkens een etherische klankschoonheid op. Zij maakte afgelopen jaren indruk met haar voldragen, oorspronkelijke muziek. Nu heeft ze een nieuw vioolconcert geschreven voor de avontuurlijke violist Pieter van Loenen én het Noord Nederlands Orkest. De titel: Mimesis.
donderdag 11 april 2024 - 20.15 | Muziekgebouw aan het IJ (ook live te horen via NPO Klassiek)
met inleiding vooraf om 19.15 uur

Orkest de Erepirjs - Royal Light Festival

De lichten gaan weer aan! Van woensdag 13 t/m zondag 17 maart 2024 licht Apeldoorn 5 dagen lang op tijdens de tweede editie van het Royal Light Festival. Ieder jaar wordt op diverse plekken in Apeldoorn lichtkunst van nationale en internationale kunstenaars geplaatst. De koninklijke en groene stad komt 's avonds tot leven en krijgt kleur tijdens dit vorstelijke licht festival.
Stap de Grote Kerk binnen en betreed een ander universum met 'Alley of Light', een kunstinstallatie van 2000 handgemaakte lampjes. De veranderende intensiteit creëert een dynamische ruimte. Serge Schoemaker combineert zijn architectonische achtergrond met dit hemelse lichtspel. Middenin dit mooie lichtkunstwerk speelt De Ereprijs een mooi programma:
Vanessa Lann - Distant Trinity*; Corrie van Binsbergen - OPEN Soms begin ik bij de lucht*; Seung-Won Oh - Modular 4 for Fourteen*; Calliope Tsoupaki - Thin Air
* nieuwe werken met steun van Fonds Podiumkunsten
zondag 17 maart 20:00 | 21:30 - Grote Kerk Apeldoorn (gratis toegang!)

Mathilde Wantenaar - première

In opdracht van AVRO/TROS schreef Mathilde Wantenaar een Ballade voor het Radio Filharmonisch. ‘Als je reist gaat er een nieuwe wereld voor je open; zo is het ook als je de concertzaal binnenstapt’, aldus Malthilde Wantenaar. Dit concert wordt ook live uitgezonden op NPO Klassiek.
8 maart 2024 TivoliVredenburg - Utrecht | 20.15

NEW CD: Dorothy Howell

Calliope Tsoupaki - concerts New York

In her Memento Nostri, Calliope Tsoupaki intertwines Latin and Byzantine texts. A brand new mass that connects traditions like a universal meta-requirement, Tsoupaki reveals. For Tsoupaki’s requiem, the choir is accompanied by a special ensemble, Consort Company: a quartet of viola da gambas conducted by Mieneke van der Velden joins forces with a recorder quartet led by Daniël Brüggen. In Tsoupaki’s new mass, it all comes together. The warmth of the choir sound, the mercurial sound of a collection of viola da gambas, combined with the clarity of a recorder ensemble.

At the request of Anthony Zielhorst, conductor of chamber choir Ad Parnassum Tilburg, and with support from the Performing Arts Fund, Calliope Tsoupaki has composed the Requiem composition MEMENTO NOSTRI (2020), which was originally intended to be premiered during Requiem in Koningshoeven in November 2020. This performance could not take place due to the pandemic, so the upcoming performances will bring the world premiere. Tsoupaki’s combination of instruments (choir accompanied by recorders and viola da gambas) was frequently used by many composers in the 17th century, because the sounds of both ensembles can melt together beautifully without losing their individuality.

9 & 10 March 2024 -New York, Church of St. Francis Xavier 46 West 16th Street, Manhattan

Annelies Van Parys - muziektheater

De kameropera Notwehr van Annelies Van Parys wordt op 10 maart gespeeld in Schaubühne Lindenfel, Leipzig (Duitse première), en op 19 maart in Concertgebouw, Brugge (Belgische première).
Twee vrouwen delen ongewild een gevangeniscel: een jonge activiste die opgepakt is na een illegale protestactie en een volksvrouw die haar vriend vermoord heeft. Hun gedwongen samenzijn begint op gespannen voet, maar naarmate de nachten verstrijken, delen ze hun angsten en hoop met elkaar. Notwehr brengt oude en nieuwe muziek samen: een cyclus barokmadrigalen van Banchieri fungeert als een soort echo van het verleden en van de buitenwereld, en vlecht zich zo tussen de nieuwe muziek van Annelies Van Parys.
Het virtuoze libretto is van Gaea Schoeters, de poëtische regie in handen van Sjaron Minailo. De opera is opgedragen aan Maria Kaleshnikava & alle dappere vrouwen die gevangen zitten omdat ze opkwamen voor een betere wereld. Met solisten: Els Mondelaers & Johanna Zimmer
Lees meer hier>>

Calliope Tsoupaki - première

Calliope Tsoupaki, één van de meest succesvolle componisten van onze tijd en tot 2021 Componist des Vaderlands, schrijft in opdracht van Phion een geheel nieuw orkestwerk, Falling genaamd.
Falling is geschreven voor een symfonieorkest met een traditionele bezetting. De klank van het orkest is door de eeuwen heen steeds veranderd. Het orkest in de tijd van Mozart is een ander orkest dan in de laatromantiek. Veel componisten in de twintigste eeuw hebben het orkest radicaal anders laten klinken. Calliope Tsoupaki vraagt zich af hoe het orkest nú zou moeten klinken. Door haar eigen idioom te combineren met de klank van het traditionele repertoire creëert Tsoupaki een nieuwe en tegelijkertijd herkenbare orkestklank.
Tournee van Phion (orkest va Gelderland en Overijssel) van 8 t/m 17 maart 2024

Kate Moore - première

Componisten met een gedeelde fascinatie voor ecologie staan bij deze avond centraal. Dat is geen vrijblijvende belangstelling: in het Antropoceen is de mens een geologische kracht geworden die het ecosysteem van de aarde bedreigt. Van Kate Moore klinken twee werken: het indringende Days and Nature uit 2012 én een splinternieuw werk. Kate Moore gebruikt in Days and Nature een muziekmachine van de Haagse kunstenaar Peter van Loon om te onderstrepen dat een ecosysteem ook een nauwkeurig afgestemde ‘machine’ is. Ze verklankt de groei van een boom, van een kwetsbaar stammetje tot een woudreus met breed uitwaaierend bladerdak.
donderdag 29 februari 2024 - 20.15 | Muziekgebouw aan het IJ

Christine Ott - Tabu

By now, Christine Ott is no longer an unknown . This is the third time she is coming to the Netherlands for a cine-concert, This time she will perform her captivating soundtrack for Tabu, the last film by German filmmaker F.W. Murnau (Nosferatu).
Born in Strasbourg in 1963, Christine Ott is a virtuoso of the Ondes Martenot, an enigmatic electronic musical instrument invented in 1928 by Maurice Martenot. A classically trained student of Jeanne Loriod, the "ondist" can be seen at renowned festivals and opera houses, performing the major works of the repertoire (Messiaen, Honegger, Varèse), on tour for ten years with Yann Tiersen, or alongside Radiohead, Jean-Philippe Goude or Tindersticks. Christine Ott is also a pianist and multi-instrumentalist who combines sensitivity, virtuosity and delicacy, and, in the end, a very singular composer. She has already published several acclaimed solo albums, all of which are part of an aesthetic between modern-classical and electronic music, in a space between Claude Debussy, Philip Glass and Brian Eno.

Christine Ott - Tabu
(cine-concert)
zondag 25 februari 2024 - 15.00 | Paard, Den Haag
vrijdag 23 februari 2024 - 20.30 | TivoliVredenburg,Utrecht

Mathilde Wantenaar gastcurator Dag in de Branding

Ze is een van de opvallendste componisten van de jonge generatie: Mathilde Wantenaar. Als gastcurator van de 59ste editie van heeft Mathilde een spannend programma samengesteld op 15 en 16 maart 2024 in Amare, de Nieuwe Kerk en Korzo. Met onder meer optredens van het Canadese Quatuor Bozzini, het Spaceship Ensemble uit Den Haag én Mathildes nieuwste werk door het Residentie Orkest en accordeonist Vincent van Amsterdam.
Mathilde Wantenaar maakt muziek die vaak lyrisch is en die altijd een verhaal vertelt. Ze put daarvoor nadrukkelijk uit de traditie, net als veel van haar generatiegenoten. Mathilde vindt het belangrijk om ook hún muziek te laten horen tijdens het festival. Wat hebben deze jonge componisten gemeen? En wat betekent ‘vernieuwing’ in de muziek eigenlijk?
Lees meer over het programma hier>>

Alba Rosa Viva! Festival 2024

Voor de 5e keer maakt de Alba Rosa Viëtor Compositiewedstrijd deel uit van de Alba Rosa Viva! Festival, genoemd naar de Italiaanse componist, violist en pianist Alba Rosa Viëtor. Eerdere prijswinnaars zoals Mathilde Wantenaar zijn hun internationale carrière begonnen met het winnen van deze wedstrijd.
Behalve een concertavond is deze avond ook de finale van de Alba Rosa Viëtor Composition Competition. Voor eerdere winnaars als Mathilde Wantenaar en Primo Ish-Hurwitz was deze compositiewedstrijd de start van hun carrière. Voor deze editie selecteerde de jury vier finalisten: Ali Hosseini (Iran), Matthias Guntner (Oostenrijk), Sára Iván (Hongarije) en Björn Pinxter (Nederland). Deze jonge componisten schreven ieder een kamermuziekwerk voor blokfluit, contrabas en piano.
Juryvoorzitter is de Nederlandse componist Willem Jeths. Hij wordt bijgestaan door de Engelse componiste Judith Weir, de Russische componiste Elena Firsova, de Nederlandse componiste Mathilde Wantenaar en artistiek leider Reinild Mee. Deze deskundige kiest de winnaar. Het publiek mag stemmen voor de Publieksprijs. Na afloop van het concert is de feestelijke prijsuitreiking.
vrijdag 16 februari 2024 - 20.15 | Muziekgebouw a/h IJ

Diffractive Readings - Orgelpark

Seung-Won Oh - première

Dit jaar schreef Seung-Won Oh een nieuw werk voor het Ragazze Quartet met de titel Elegy in Me. Dit strijkkwartetwerk van 30 minuten gaat over het verlies van een dierbare. De première vindt plaats tijdens de vierde Strijkkwartet Biënnale Amsterdam, die een week lang de veelzijdigheid van het strijkkwartet laat zien en horen.
dinsdag 30 januari 2024 - Muziekgebouw aan het IJ - 17.00 uur
Lees meer hier>>

Anne-Maartje Lemereis - Componist des Vaderlands

Elke twee jaar kiest de jury een nieuwe Componist des Vaderlands uit. Anne-Maartje Lemereis is op 21 december j.l. de vijfde Componist des Vaderlands geworden. Zij volgt Willem Jeths, Mayke Nas, Callipe Tsoupaki en Martin Fondse op. Ze zal door het hele land te horen en zien zijn. In bijvoorbeeld interviews, maar ook door samen te werken met zalen, ensembles, orkesten en festivals. Waarom? Om op te komen voor het belang van alle betrokken in het muziekleven.
Zelf zeg ze: Het is een eer om de komende twee jaar deze mooie titel te mogen dragen. Ik wil me vooral richten op muziekeducatie. Ik wil dat breed inzetten en voor zoveel mogelijk mensen beschikbaar maken. En binnen die educatie wil ik me ook focussen op het maken. Zelf maken met name en niet het reproduceren van andermans producties, maar het maken van eigen werk.

NEW Release: Katia Tiutiunnik

Cities of the Gods is a new cd by Katia Tiutiunnik (Australia, 1967). A cd with 11 cello pieces performed by the Canadian Julia Maclaine.
She has composed extensively for a wide variety of Western and Oriental instruments. Tiutiunnik was the first Australian composer to be appointed Visiting Scholar at Columbia University, New York. She was also the first Australian to complete a residency at Charles Morrow Productions, New York, where she composed a work for three-dimensional soundcube, presented in Cologne, in November 2005. Most recently, she was a Senior Lecturer in Composition at the Faculty of Music, Universiti Teknologi MARA, Shah Alam, Malaysia, from March 2012 until April 2016 and an Honorary Research Associate at Sydney Conservatorium of Music, the University of Sydney, from June 2010 until June 2016. In August 2016, Tiutiunnik was appointed Professor of Music at Sias University, Xinzheng, Henan Province, China where she worked until embarking on a privately sponsored sabbatical in South East Asia on November 20 2019.She is currently based in Mexico and Central America.
Cities of the Gods - DCV 516

Buma Classical Award - Mathilde Wantenaar

Mathilde Wantenaar is dit jaar de winnaar van de Buma Classical Award.
De Buma Classical Award is een oeuvreprijs voor een hedendaags klassieke componist die al lang actief is in de Nederlandse muzieksector, die de nieuw gecomponeerde ‘ernstige’ muziek weet te verbinden met moderne stromingen en zijn of haar werk onder de aandacht brengt van een groot publiek.
De 30-jarige Amsterdamse werd in Wenen voorafgaand aan de wereldpremière van haar Accordeonconcert verrast met de award. Dat werk was speciaal geschreven voor de bekroonde accordeonist Vincent van Amsterdam, en werd daar uitgevoerd in het Konzerthaus door Van Amsterdam en het ORF Vienna Radio Symphony Orchestra olv Markus Poschner.

Rozalie Hirs - wereldpremière

Op 16 december brengt de NTR Zaterdagmatinee een hommage aan de 100 jaar geleden geboren György Ligeti. Het nieuwe orkestwerk bron (2023) van Rozalie Hirs klinkt naast Ligeti's veelgeprezen Vioolconcert en het historische Atmosphères. De klankwereld van bron is dromerig en weelderig en ze zet het orkest in als één klanklichaam; "the orchestra is 'breathing' as one large organism" schrijft Hirs in haar partituur. Het Radio Filharmonisch orkest wordt geleid door dirigente Elena Schwarz die alom wordt bewonderd om haar pleidooi voor nieuwe muziek.
zaterdag 16 december 2023 - 14.30 | Concertgebouw Amsterdam

Luister naar de Podcastserie: NOOIT VAN GEHOORD?!