DDS.NL Basispakket ADSL Producten Login Helpdesk
Helpdesk Contact Instellingen Aanmelden

 

Ongewenste mail voorkomen

Wat is spam ?
Spam is e-mail afkomstig van (meestal obscure) bedrijven, en heeft als hoofd kenmerk dat de ontvanger er niet om gevraagd heeft. Het gaat hier meestal om reclame. Spam mailings worden vaak naar duizenden e-mail adressen tegelijk verstuurd (bulk email). Internet providers houden elkaar doorgaans op de hoogte van wie spam verstuurt, en filteren het merendeel van deze zogenaamde bulk e-mail. De spammers zijn echter zeer vindingrijk en verzinnen iedere keer weer nieuwe manieren om hun reclame toch te verspreiden. Zie ook de definitie van spam op wikipedia

Hoe kan ik spam voorkomen?
Voorkomen is beter dan genezen, dit gaat vooral op voor spam. Veel spammers wisselen grote lijsten met e-mail adressen vaak met elkaar uit. Als je eenmaal spam binnen krijgt, en de spammer komt erachter dat je adres ook daadwerkelijk bestaat, kan dit een sneeuwbal effect geven en je nog veel meer spam bezorgen.

Daarom is het essentieel dat je NOOIT spam beantwoordt! Ook al staat er onder het bericht dat als je een mailtje terugstuurt, of op een link klikt (unsubscribe), je met rust gelaten zal worden.

Hieronder een aantal tips om spam te voorkomen:

  • Wees voorzichtig met het achterlaten van je e-mail adres op websites en in openbare forums of chats! Zelf het vernoemen van je persoonlijke e-mail adres op je eigen website is het overwegen waard.

  • Pas ook op met het posten van je e-mail adres in usenet nieuwsgroepen. Net als bij websites worden deze door spammers (automatisch) afgezocht naar e-mail adressen.

  • Pas op met het gebruik van e-mail programma's die html e-mail kunnen weergeven. Soms zit er in spam mail een plaatje verstopt dat je niet kunt zien. Bij het bekijken van deze mail wordt het plaatje opgevraagd van de server van de spammer, en weet de spammer dus dat het mailtje is ontvangen en bekeken aan de hand van een unieke code (inline html id tags).

  • Neem bij een gratis e-mail provider (zoals bijv. hotmail) een tweede e-mail adres. Gebruik dit adres dan voor de bovenstaande situaties. Dit adres kun je dan eens in de zoveel tijd nakijken op mail die niet als spam bedoeld is.

  • Zorg er voor dat bedrijven waar je zaken mee doet op het internet, zich houden aan de privacy wetgeving.

  • Doe niet mee aan kettingbrieven. Als je toch ketting brieven krijgt van bekenden, leer hun dan het Bcc: veld te gebruiken. Met Bcc (Blind carbon copy) kun je e-mail naar meerdere mensen tegelijk versturen zonder dat de adressen bij alle ontvangers te zien zijn.

  • Pas op met het instellen van een e-mail adres in je internet software, zoals browser, irc, icq, etc etc

  • Neem je adres niet op in e-mailgidsen op internet (zoals bigfoot, whowhere, etc)

  • Hou je eigen computer(s) up-to-date. Virusbesmettingen kunnen er toe leiden dat jouw computer gebruikt wordt als z.g. 'zombie' pc in een netwerk van spam versturende computers. Zie ook de overige veiligheids tips op deze website/

  • Als je je eigen mailserver draait, pas dan op met je configuratie. Als je server een z.g open relay is, kunnen spammers je server misbruiken om nog meer spam te versturen.

  • Meer info over de werkwijze van spammers, kun je vinden in dit wikipedia artikel

Help!! Ik krijg spam, wat nu?
Doe nogmaals vooral NIET wat er in de spam mailing staat om je e-mail adres af te melden bij de spammer! Spam kun je het beste gewoon negeren en meteen weggooien.

Als aanvulling op onze e-mail services bied DDS een aantal maatregelen aan om spam aan de server kant te bestrijden: Eigen Mailfilters en het DDS Spamfilter.


Bij wie moet ik klagen als ik spam binnen krijg.?
In principe kun je altijd een klacht sturen naar de abuse afdeling van de provider waar de spam vandaan komt. Maar let op; Het From: adres van de meeste spam is meestal fake, en mail naar dit adres resulteert meestal alleen maar in nog meer spam.

Het is namelijk zeer eenvoudig om e-mail te versturen met als afzender adres een willekeurig of niet bestaand e-mail adres. Het achterhalen van de werkelijke afzender van een mailtje doe je door de volledige headers te bestuderen. Een voorbeeld van een header, waaruit je de route en de afzender kunt uitlezen is:
Return-Path: <info@lekkergeurtje.nl>
Received: from lekkergeurtje.nl ([195.240.128.228])
          by amsfep14-int.chello.nl
          (InterMail vM.5.01.05.17 201-253-122-126-117-20021021) with SMTP
          id <20030724231733.YXBG17933.amsfep14-int.chello.nl@lekkergeurtje.nl>;
          Fri, 25 Jul 2003 01:17:33 +0200
From: info@lekkergeurtje.nl
To: Current Name
Date: Fri, 25 Jul 2003 01:17:35 +0200
Subject: Betaalt u voor de geur of het merk?
X-Mailer: MailXCollector 1.02
Message-Id: <20030724231733.YXBG17933.amsfep14-int.chello.nl@lekkergeurtje.nl>

In outlook kun je de broncode van een bericht opvragen door rechts te klikken op een bericht, de eigenschappen op te vragen, en vervolgens op broncode te klikken.

Uit de bovenstaande headers kun je afleiden dat spam mailtje verstuurd is vanaf ip adres 195.240.128.228 Met tools als bijv. sam spade Of domain dossier kun je er vervolgens achter komen in welk netwerk dit ip adres in zit. Je klacht dient dan naar abuse@ditnetwerk te gaan. als je mailt naar een abuse@provider adres, stuur dan altijd de headers mee van de spam waar je over klaagt.

Door het spamfilter gemiste spam rapporteren bij DDS
Als je spam die door het DDS spamfilter heen komt (en dus in je inbox beland) wilt rapporteren; Kan dit door het betreffende mailtje in de webmail te 'rapporteren als spam'. Deze functie zorgt er ook voor dat je het spamfilter beter laat 'leren' wat spam is en wat niet.. Als je onze webmail niet gebruikt kun je ook via een optie in accountbeheer spam aan ons rapporteren.

Ga vooral geen programma's zoals 'mailbouncer' draaien, want die veroorzaken alleen maar een hoop overlast op ons postmaster @dds.nl adres. Klachten over spam *door* DDS gebruikers kunnen naar abuse @dds.nl

 

Alle prijzen inclusief 21% btw, algemene voorwaarden, contact, rechten DDS©